WAT IS VIJF STAPPEN-TAI CHI?
Vijf Stappen-Tai Chi (lees HIER over deze naam) is een andere structurele opzet van Yang-stijl Tai Chi waarbij eerst, in combinatie met gevoels- en bewustwordingsoefeningen, les wordt gegeven in vijf losse ‘stappen’. Deze stappen komen overeen met vijf richtingen (de rechte lijn, zijwaarts, omlaag, zijwaarts naar de andere kant en ‘op de plaats’). Ze worden ook gekoppeld aan de vijf elementen metaal, water, hout, vuur en aarde.

De Vijf Stappen worden zowel solo als met een partner geoefend en tijdens het leren wordt voortdurend aandacht geschonken aan de link met Qigong. Vanuit vaardigheid in de partneroefeningen wordt -na beheersing van alle stappen- een gevechtsspel geleerd dat de filosofische ideeën van de vijf elementen volgt zoals die in de Tai Chi-Klassieken worden onderwezen.

Elke les bestaat uit een mix van solo-training, praktisch (met een partner) en theorie. Na dit Tai Chi-‘vechten en voelen’-spel geleerd te hebben volgen de 108-vorm Yang-stijl Tai Chi en weer later ook de yi lu van de Chen-stijl, inclusief toepassingen (‘het verhaal van de vorm’) en de in die vorm ‘verborgen’ instructiethema’s, waar je in dit boek meer over kunt lezen:













WAAR KOMT VIJF STAPPEN-TAI CHI VANDAAN?
Toen Roel Jansen (klik HIER) twintig jaar geleden begon met het lesgeven in Tai Chi had hij al een school in Tit Khun, een oude, onbekende familiestijl die niet historisch maar wel qua principes nauw verwant is aan Tai Chi.











Om Tai Chi sneller toegankelijk te maken voor zijn Tit Khun-leerlingen gaf hij hen les in Tai Chi volgens de structuur van de Tit Khun-stijl. Deze centreert zich rond vijf staprichtingen terwijl de leerling tegelijkertijd met die bewegingen leert werken (‘vechten’), en pas als dit allemaal wordt beheersd volgt onderwijs in‘de vorm’. Later kwamen daar ‘verse’ leerlingen bij en die zijn mee ingestroomd in de inmiddels gesettelde oefenwijze.

Zo is, in de loop van meer dan vijfentwintig jaar, Vijf Stappen-Tai Chi uitgegroeid tot een eigen concept met als motto: ‘begrijpen wat je doet’ zodat je, wanneer je een vorm ‘loopt’, weet wat de handelingen ‘doen’ en waarom die vorm zus en niet zo in elkaar steekt.
Voorbeeld van een Tit Khun-beweging.