THE LECTURE SERIES
Login pagina voor leden
NB Not a member of de School van de Kraanvogel but you would like to see the videos? Pay what you want (!) and get access! HERE you can read how it works. All video's are in ('my') English!
NB Geen lid van de School van de Kraanvogel maar je zou wel de filmpjes willen kunnen zien? Betaal wat je wilt (!) en krijg toegang! HIER kun je lezen hoe het werkt.
Eerder was ik al begonnen met de Feijia Gong; hier het eerste vervolg. Eigenlijk wilde ik alle oefeningen doen die nog niet behandeld waren in de vorige sessie maar ja, ik liep een beetje uit :-)
Er wás overigens de overweging om deze sessie niet te posten, omdat mijn handen soms uit het beeld wegvallen.
Ook hier geldt dat voor deelnemers aan de live sessie een tweede camera beschikbaar is waarop te zien is wat de benen doen.
Voor alles is een eerste keer: ik ben begonnen met een serie over de 'theoretische kant van qigong'. In het Engels inderdaad, en dan heet het 'Understanding Qigong'. Hier de introductie.
Helaas is het geluid van de opname slechter dan 'in het echt'. Verder heb ik hiervan geleerd dat ik niet van papier moet werken maar met een autocue. Da's voor een volgende keer.
In het vorige filmpje introduceerde ik de Baduanjin; nu komt de Feijia Gong aan bod. Die is wat moeilijker dan de Baduanjin dus behalve 'gewoon meedoen' volgt er ook een uitleg over wat details van de bewegingen. Eerst worden alle zeven oefeningen uitgevoerd in een rustige flow, daarna worden de eerste vier oefeningen stap voor stap uitgelegd en uitgevoerd.
De laatste drie volgen een volgende keer.
In deze videosessie wordt eerst de Baduanjin (de 'Acht Juweeltjes') geoefend, daarna Wudang Qigong. Het geheel eindigt met een Tai Chi-oefening in peng, lü, ji en an (het moet nu eenmaal geoefend kunnen worden op de vierkante meter) waarbij de nadruk ditmaal ligt op het voetenwerk.
Het beenwerk is voor de deelnemers aan de live sessie zichtbaar op een tweede camera. Dus hier een Tai Chi-les over het benenwerk maar dan zonder de benen.
Hier is het eerste half uur weggeknipt omdat daarin dezelfde qigong wordt gedaan -en op dezelfde manier gefilmd- als in het eerdere filmpje.
In deze videoles wordt veel gepraat (lees: 'uitgelegd'). In de vorige videoles werd er al redelijk diep ingegaan op de Tai Chi-bewegingen/-handelingen peng, lü, ji en an; die komen ook nu weer aan bod maar ditmaal met wat andere details als aandachtspunt.
NB De sessies worden verzorgd in het Engels.
Dit is een historisch moment: mijn eerste videoles! Nou, 'les',... het is eigenlijk een gewone training die mensen dan kunnen meedoen; ik had nog niet zoveel ervaring in het videogebeuren en wist niet goed hoe ik les kon en moest geven aan de diversiteit aan leerlingen die mijn school rijk is: sommigen trainen al 20 jaar bij mij, anderen net een maand of twee.
Je ziet hier de volledige tien Wudang Qigong-oefeningen (en je kunt ook meedoen natuurlijk).
> > >  Media Algemeen
Videolessen
Ik had een vraag gekregen over het 'staan' dat ik altijd doe ter afsluiting van de qigong-serie, dus daar ga ik even op in.
Daarna volgen de laatste paar oefeningen van de Feijia Gong.
En dan is daar de tweede keer zowaar, ditmaal mét autocue (en dat gaat af en toe nog wel eens fout haha).
In deze aflevering bespreek ik de theorie achter de eerste oefening van 'onze' Wudang Qigong.
Na een sessie waarin we eerst de Baduanjin gedaan hebben en daarna Wudang Qigong ben ik deze keer eens niet verder gegaan met een Tai Chi-'iets'. Ik geef ook les in andere stijlen en heb mensen die daarin trainen, dus deze keer iets voor de Tit Khun-mensen. Uiteraard gevolgd door de Feijia Gong.
Overigens: de deelnemers aan de videolessen kunnen ook via een tweede camera kijken waarop ook mijn benen te zien zijn.
Deel 3 alweer. Eerst een 'recap' van het eerder besprokene. Niet echt een herhaling of samenvatting, eerder een samenvatting-'plus' want er zit ook wat nieuwe informatie tussen.
Vervolgens wordt opnieuw oefening 1 besproken: de vorige keer was het erg veel theorie, nu is het 'praktijkgerichte theorie'.
Omdat hier een basis wordt gelegd is dit vrij uitgebreid; bij de bespreking van de tweede oefening is veel van deze kennis c.q. vaardigheid al besproken en kan ik er sneller doorheen.
Geintje... een speed-up van hoe ik mijn woonstudio omtover in een filmstudio. Ach, het is weer-es heel iets anders :-)
In de videolessen ging het tot nu toe veel qigong. De reden daarvoor is praktisch: niet iedereen heeft een grote oefenruimte en qigong kun je makkelijk thuis oefenen.
Maar Tai Chi is geen qigong en heeft zijn eigen oefening nodig. Hoe doe je dat dan als je niet veel plaats hebt om te oefenen?
Vandaar nu een training in 'Tai Chi on the spot'.
NB Via een tweede camera is ook het benenwerk te zien maar dat is voor de deelnemers aan de live sessie.
De vorige keer zijn de eerste twee oefeningen diepgaand besproken. Nu is oefening drie aan bod. Ja, inderdaad: één oefening in plaats van twee; dat komt omdat ik de vorige keer wel heel erg uitgelopen was (er is nu eenmaal ook zóveel te vertellen...).
Overigens héb ik helemaal niet zo'n rode neus, dat is iets met het licht :-)
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
In deze aflevering gaat het over de vierde Wudang Qigong-oefening. Hier ontkom ik niet aan een uitstapje naar de neidan, de 'interne alchemie'; daardoor wordt het een ietwat gecompliceerd verhaal. Het leidde ook tot de vraag/opmerking dat ik wel heel erg veel aan uitleg doe in vergelijking met een eerdere leraar van de vragensteller. "Nee", is mijn antwoord, "ik doe niet aan véél uitleg, de anderen doen belachelijk weinig aan uitleg".
En ja ik heb een raar ding aan mijn oor: omwille van de verstaanbaarheid draag ik een vreselijk vervelend zittend provisorisch bluetooth oortje (een 'echte' is in bestelling).
Er zijn veel soorten qigong. Een hele sterke (niet doen voor je gaat slapen!) is de Zhoutian Qigong van de School van de Kraanvogel.
Zoals gebruikelijk zie je in deze videoregistratie alleen 'de bovenkant'. Deelnemers aan de live sessie hebben ook toegang tot een tweede camera, waarop de benen wél te zien zijn.
De zesde lezing alweer, ditmaal over de vijfde qigong-oefening uit de Wudang Qigong reeks. Belangrijke vragen komen aan bod, zoals de vraag over de moeilijke (lange) in- en uitademing.
Verder wordt er ook teruggekeken naar de voorgaande vier oefeningen; niet zozeer inhoudelijk (dat is al uitvoerig besproken) maar meer over hoe ze werken als lessysteem.
Twee opmerkingen. De eerste, als altijd, gaat erover dat er ook een tweede camera wordt gebruikt tijdens de live sessies. Die is toegankelijk voor de aanwezigen. De tweede opmerking: Zoom werkt niet altijd even vlekkeloos; ondanks het uitschakelen en instellen van van alles en nog wat ging het hier en daar toch mis en floept er onbedoeld, ook door de persoon zelf, even iemand's scherm tussendoor. Kan gebeuren.
Deel 6
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
MEMBERS ONLY
Soms wordt een trainingssessie spontaan een soort van lezing: dan loop ik een beetje 'uit de hand' waar het uitleg betreft. Hier gaat het over hoe Tai Chi, via de cirkelstructuur, verband houdt met 'het interne'- de Hemelbaan, de chan si jin ('de spiraal'), kai he ('spreiden en samenbrengen'), enzovoorts.
Omdat dit een belangrijk onderwerp is, is in dit geval bij hoge uitzondering (want het is enorm veel werk) de 'benencamera' in het filmpje verwerkt.
MEMBERS ONLY
In deze sessie wordt eerst de baduanjin geoefend; af en toe wordt uitleg gegeven over het wat en hoe van een oefening, en er is een uitleg tijdens het oefenen over het verschil tussen daoyin en qigong op energetisch level.
Dat leidt tot het volgende: er zijn talloze aandachts-lagen om aan te werken en mee bezig te zijn - de Hemelbaan (groot of klein), het chongmai-systeem, het 'veld', maar ook de fysieke aandachtslaag wordt niet vergeten. Hoe oefen je dat? Daar wordt naar gekeken aan de hand van een Tai Chi-stap.
MEMBERS ONLY
Uiteraard is het ook effe lekker om eens een keer niet teveel uit te leggen en gewoon te oefenen.
Deze sessie kun je dan ook gewoon meedoen: eerst worden de tien Wudang Qigong-oefeningen doorgelopen; daarna gaat het verder met Tai Chi 'on the spot' - het eerste deel van de 108-vorm Yang-stijl Tai Chi maar dan op de plaats.
Qigong is hier al vaker in beeld geweest, en ook dit is een training in de eerste tien oefeningen van Wudang Qigong. Op zich niet zo bijzonder dus, en er wordt ook niet aanvullende informatie gegeven. Toch is het een filmpje met meerwaarde omdat hier ook te zien is wat de benen doen.
MEMBERS ONLY
'Onze' Wudang Qigong bestaat uit achttien oefeningen; de eerste tien daarvan onderzijen ons de Kleine en Grote Hemelbanen. De vierde en de tiende oefening volgen exact die Hemelbaan-trajecten. Het kan dan ook heel zinvol zijn om deze twee oefeningen een langere tijd achter elkaar door te oefenen.
Daarna wordt verder gegaan met stevige yang-qi training; daarvoor wordt de 'pi quan'-beweging van Xingyi 'geleend'.
Het is te begrijpen dat thuis oefenen lastig is. Nederland heeft geen traditie om in parken te oefenen en even los van de hondendrollen zijn onze mede-Nederlanders vaak erg vervelend en onverdraagzaam wanneer je dat wel doet; en om Tai Chi binnenshuis te oefenen, daar heeft nu eenmaal niet iedereen plaats voor.
Vandaar dat we nu even uitwijken naar Xingyi: een erg krachtige interne stijl die heel goed 'op de plaats' geoefend kan worden, en waar je niet veel ruimte voor nodig hebt.
MEMBERS ONLY
In Chinese stijlen wordt vaak gebruik gemaakt van dieren. Soms is dat visueel: een stijl die de visuele aspecten van een bepaald dier imiteert. Dergelijke stijlen zijn vaak bedoeld voor theater- of straatvoorstellingen. Soms is dat concep-tueel; visuele aspecten zijn dan vaak nog steeds een element maar het gaat dan meer om het karakter, de intentie, van een bepaald dier.
Hier gaan we het hebben over energetische aspecten, in dit geval via verwijzingen naar de schildpad en de kraanvogel.
MEMBERS ONLY
Doordat ik was vergeten om op de 'recording'-knop te drukken was er geen opname van de lezing over de zesde oefening van Wudang Qigong. Dankzij Karel Meijer is die er nu alsnog!
Deel 8
In deze achtste lezing wordt de zevende Wudang Qigong-oefening onder de loep genomen.
Voordat daaraan wordt begonnen is er eerst een discussie over 'details': als het over qigong, neigong en neidan gaat kom je maar al te vaak een uitleg tegen waarbij gebruik wordt gemaakt van de Acht Trigrammen uit de Yijing, of er wordt gerefereerd aan de Neijing Tu (de afbeelding van het innerlijk landschap), enzovoorts. Maar in hoeverre is dat nodig? Waarom wordt dat gedaan? Waarom doen wij dat niet?
De zevende oefening zelf wordt, zoals inmiddels gebruikelijk, in laagjes ontleed. Er wordt uitgelegd hoe de naam van de oefening ons les geeft in waar de oefening voor is, wat ze doet en hoe ze dat doet; vervolgens wordt er gekeken naar details van de fysieke aspecten.
Vaak geef ik, tussen de oefeningen door, aanwijzingen, instructies of extra uitleg; en uiteraard wordt tijdens die uitleg gebruik gemaakt van 'het qigong-vocabulaire'. Vakidioot die ik ben vergeet ik daarbij wel eens stil te staan bij het gegeven dat niet iedereen automatisch van dat vocabulaire op de hoogte is. En zo kon het dus gebeuren dat ik de vraag kreeg "wat is dat eigenlijk, het dantian?"
Dus voordat we in deze sessie verdergaan met Xingyi vertel ik eerst iets over het dantian. Daarna volgt een herhaling van de Xingyi-stappen die we eerder gedaan hebben, plus een nieuwe stap: zuan quan.
MEMBERS ONLY
Deel 7
MEMBERS ONLY
Elke les begint met 'staan'. In de videolessen doen we dat een paar minuten, tijdens de 'echte' trainingen 20 minuten of langer. Maar waarom? Wat is het nut van zo lang stilstaan, waar doe je dat voor, hoe werkt het?
Bij deze een poging tot antwoord.
MEMBERS ONLY
Ik heb het al eerder eens een keer gehad over de fysieke aspecten, 'regels' zo je wilt, van het faciliteren van stijgend yang en dalend yin.
Daarmee was het verhaal nog niet klaar, dus bij deze een aanvulling.
MEMBERS ONLY
Hier het vervolg op de Xingyi-serie; ditmaal wordt de vierde stap, 'pao quan', onderwezen.
Uiteraard worden, voor we aan deze nieuwe stap beginnen, eerst de eerder geleerde stappen uitgebreid herhaald met hier en daar wat aanvullende (of herhaalde) uitleg.
MEMBERS ONLY
Een vorige keer is er uitgebreid ingegaan op de theoretische achtergrond van 'Staan'. Niet dat theorie deze keer vermeden kan worden (verre van dat haha) maar toch gaan we hier een paar posities oefenen. Het is dus een meedoe-verslag want anders zit je vijf minuten naar een stilstaand poppetje te kijken.
MEMBERS ONLY
Deel 9
Deze negende lezing alweer over Wudang Qigong gaat over de achtste oefening, 'bai mang fu cao'. Tot in detail, zowel op fysiek als energetisch level, wordt gekeken waarom deze oefening is zoals ze is.
Echter, eerst wordt er ingegaan op de verdeling van de hexagrammen uit de Yijing over de Kleine Hemelbaan: wat valt daarvan te leren (vált daar überhaupt wat van te leren) en wat zijn de sterke, maar ook de zwakke punten van het op deze manier 'verdiepen' (lees: onnodig moeilijk maken als je niet oppast) van je leerproces?
MEMBERS ONLY
De vijfde stap van Xingyi heet 'Heng Quan'. In deze aflevering wordt die stap onderwezen.
Eerst wordt er door de vier eerder geleerde stappen geploeterd; het was letterlijk ploeteren, want hittegolf en daar sta je dan - binnen in een niet koel te krijgen ruimte en dan ook nog onder twee fotolampen. Het was even peentjes zweten haha
MEMBERS ONLY
In de School van de Kraanvogel hebben we de 'Essentie-oefeningen' (die je onderwijzen in sensitiviteit t.a.v. je lichaamsmechanica) en daarna komen de Four Pillars of Health: de Tai Chi-bal training (niet met een echte bal, de naam is een referentie naar bepaalde gewaarwordingen), de Baduanjin, Wudang Qigong en de Feijiagong. Er zijn ook nog andere oefeningen, maar die staan op zichzelf of vallen in ieder geval buiten dit geheel van vier.
In deze videoregistratie worden die Four Pillars achter elkaar, onafgebroken, geoefend. Heerlijk om mee te doen!
De vijfde stap van Xingyi, 'Heng Quan', wijkt af van de overige vier stappen van Xingyi in die zin dat deze stap ook een 'achteruit' heeft.
Dus deze keer wordt, behalve een herhaling van de eerder geoefende stappen zodat je die opnieuw mee kunt oefenen, opnieuw aandacht besteed aan deze vijfde stap; alleen gaan we nu ook achteruit.
MEMBERS ONLY
De naam van de openingshandeling van Tai Chi, 'qi shi', wordt vaak foutief vertaald als 'begin-houding' of iets dergelijks. Echter, deze eerste Tai Chi-handeling is bedoeld om de Hemelbanen te openen, terwijl de eindhandeling, 'taiji shoushi', bedoeld is om de qi weer te kalmeren in het centrum. Hier een uitleg van hoe dit alles in zijn werk gaat.
MEMBERS ONLY
Deel 10
Lezing nummer tien uit deze Wudang Qigong-reeks gaat over oefening nummer negen, 'tongzi bai fo'.
Deze oefening was erg moeilijk om te ontleden, en voor onderzoek was het nodig om diep in de archieven te graven. Wat zei mijn leraar hierover? Dit, uiteraard aangevuld met mijn eigen bevindingen en ervaringen, vormt de inleiding die nodig is om uiteindelijk een detailstudie over deze oefening succesvol te kunnen laten zijn.
De laatste lezing van deze serie gaat over de tiende oefening van Wudang Qigong. Waar het in eerdere lezingen is gegaan over het gewaarworden van 'lijnen' en 'velden' en over hoe, onder andere, de spiraal-gewaarwording in feite een spin-off is van de 'lijnen', gaat het nu over een belangrijke spin-off van de veld-gewaarwording: de kalebas. Naast een uitleg over de tiende oefening wordt er per oefening gekeken naar hoe die 'kalebas' daar een concept in is.
MEMBERS ONLY
Deel 11
Inmiddels zijn, in eerdere sessies, alle vijf de basisstappen van Xingyi doorlopen en uitgelegd. Tijd dus voor herhaling, niet alleen van de bewegingen maar ook van de uitleg uiteraard.
De nadruk ligt overigens op herhalen door nadoen; niet omdat ik niet wil uitleggen maar omdat ik (na pakweg een uurtje) de aansluiting van mijn headset lostikte uit het zendertje :-)
Het duurde een dikke tien minuten voor ik dat in de gaten had; maar toen ik de aansluiting had hersteld stopte het geluid al snel opnieuw: de batterij bleek leeg. Zucht.
Er valt altijd wel wat te vertellen over Qigong. In deze sessie worden eerst de eerste tien Wudang Qigong-oefeningen herhaald waarna er een 'technische' uitleg volgt over hoe je 'voelen' zoekt en onderzoekt. Dit uiteraard onder begeleiding van een specifieke oefenmethode die, ditmaal, geïnspireerd is door de shi li van Yiquan.
Een belangrijke uitspraak die bij mij aan de muur hangt luidt "er is altijd de mogelijkheid om iets te doen; er is altijd een excuus om het te laten". Dit gaat ook op voor Tai Chi: je hebt daar helemaal geen aparte oefenruimte voor nodig, Tai Chi kan prima op de vierkante meter geoefend worden. Hoe dan? Nou, zó dan!